• door Arie Nijman

Omdat het weer ons in de lage landen nogal eens beperkt in onze vliegmogelijkheden zijn we er als vliegers erg vaak mee bezig. Er valt inmiddels van alles te verzamelen aan informatie en de website van het KNMI is een voordehandliggend beginpunt. Helaas worden we daar wel beperkt, want ze hebben het weer daar een beetje verstopt. De meest complete piloten-info zit bij www.luchtvaartmeteo.nl, maar daar kunt u niet zomaar bij. Er zijn een toegangscode en wachtwoord voor nodig. Niet helemaal onredelijk, want de informatie van het KNMI is met zorg samengesteld en dus: geld waard. Om dat zomaar op straat te gooien is een beetje zonde. Maar hoe komt u aan zo'n toegangscode? 

U kunt hem aanvragen bij het KNMI, maar daarvoor moet u wel gebrevetteerd zijn. Omdat u er ook tijdens de opleiding al bij wilt kunnen, moet u uw opleider vragen om te bemiddelen. Vliegscholen kunnen een aantal codes krijgen om te verstrekken aan hun leerlingen. En zodra u solo bent geweest, kunt u dat aan AOPA laten weten en dan hebt u recht op twee dingen: een jaar gratis lidmaatschap EN . . . uw eigen toegangscode tot de begeerde informatie.

De site bevat alles waar we niet omheen kunnen - de wet stelt dat we kennis moet hebben genomen van de laatst beschikbare weersgegevens. Die worden gepubliceerd in de vorm van het weerbulletin voor de luchtvaart, METARs, TAFs, SIGMETs, AIRMETs, de SWC en de GLLFC: wonderschoon! De laatste geeft zeer duidelijke weersinfo voor vliegers: hulde aan het KNMI.

Naast deze KNMI producten is er natuurlijk Buienradar, maar die zou ik voornamelijk bewaren voor de planning van de barbecue. Behalve misschien de zichtkaart: het zicht in heel Nederland in één oogopslag is een fantastisch hulpmiddel om een stranddag nooit meer te verwarren met een vliegdag.

Al heel wat vliegers hebben zich op zomerse dagen op weg naar een waddeneiland afgevraagd wat er nou zo mooi was aan die weersverwachting. Maar met die tegenvaller is voorgoed afgerekend.

Wat een uitvinding.